Soju is een Koreaanse alcoholische drank die de laatste jaren wereldwijd veel aan populariteit heeft gewonnen. Soju is veel zichtbaar op netflix in films en drama-series. Ook in de muziek van blackpink, BTS, PSY en zelfs Snoop Dogg is soju te zien.
Soju is gemaakt van gefermenteerde rijst en heeft meestal een alcoholpercentage van rond de 20%.
Soju is in toenemende mate populair geworden om de volgende redenen:
1. Korean Wave
De populariteit van Soju is sterk te danken aan de "Korean Wave (한류)". De wereldwijde stijgende interesse in de Koreaanse cultuur, mode, muziek, TV en muziek. Koreaanse dramas en K-pop-groepen hebben een enorme groep fans over de hele wereld, en Soju wordt vaak gezien als een symbool van de Koreaanse cultuur. Veel fans willen daardoor ook graag de cultuur en lifestyle van hun favoriete K-pop-idolen en drama-personages ervaren, Soju is daar een onderdeel van geworden.
2. Betaalbaarheid
Soju is over het algemeen betaalbaar en gemakkelijk te verkrijgen, wat het aantrekkelijk maakt voor zowel jong volwassenen, als mensen met een beperkt budget. Soju wordt verkocht in kleine flessen van 360 ml, waardoor het ook gemakkelijk mee te nemen is naar festivals en feestjes.
3. Veranderende smaakvoorkeuren
In recente jaren zijn mensen steeds meer geïnteresseerd geraakt in lichtere en minder zoete alcoholische dranken. Soju past perfect bij deze trend omdat het een milde, neutrale smaak heeft die gemakkelijk te mixen is met andere ingrediënten.
4. Promotie Soju
Soju-producenten hebben de laatste jaren meer tijd gestoken in promotie om soju bij een breder publiek bekend te maken.
Er zijn tegenwoordig meer merken en varianten van Soju beschikbaar dan ooit tevoren. De soju mixdrankjes zijn hier een goed voorbeeld van die zeer geliefd zijn onder jong-volwassenen.
Het lijkt erop dat deze trend zich de komende jaren zal voortzetten...... Steeds meer mensen ontdekken Soju.